OM TOMASKIRKEN

Tomaskirken er verdens første og eneste sansekirke
Den ble vigslet til kirkebruk av biskop Ole Kristian Kvarme og biskop Laila Riksaasen Dahl i desember 2012. Tomaskirken ligger i Andebu i Vestfold. Kirken har fått navn etter disippelen Tomas. I bibelen fortelles det at Tomas tvilte på at Jesus var stått opp fra de døde. Han nektet å tro at det var sant før han fikk legge hendene på kroppen til Jesus. Signo gir tilbud til døvblinde og døve som bruker hendene til å oppleve, lytte, se og bli forstått.

Bak kirkedørene ligger verdens største vibrasjonsgulv
54 basshøyttalere er koblet til kraftige forsterkere som forvandler all lyd til vibrasjoner. Da kan hele menigheten sanse kirkemusikken i sin egen kropp. I taket er det lysorgel som blinker i takt med musikken.

Kontrast og tydelighet er viktig i en sansekirke
Rundt vibrasjonsgulvet er det skiferstein med nedfelte ledelys og polerte steinheller. Det gjør det lettere å orientere seg for de som ser lite eller ingenting. Alterteppet er laget av robuste materialer med tydelige farger.  Materialet i alter og prekestol skal tåle berøring og bevegelse.

Smak og kjenn
Under gudstjenestene tennes gjerne røkelseskaret slik at godlukten brer seg i kirkerommet. På den ene veggen er det satt opp en vannvegg med sildrende vann som renner over bibelverset: «Den som drikker av det vannet jeg vil gi skal aldri mer tørste». Flere installasjoner er på plass for å ta forsterke sanseopplevelsen.Lukt, vann, visuelle hjelpemidler, lydbølger, tegnspråk – alle sanser tas i bruk når Guds ord skal formidles i Tomaskirken.

Kirkekaffe hver gang
I forlengelsen av Tomaskirken finner vi Tomaskafeen. Rommene brukes til kirkekaffe og som møterom og har eget kjøkken.

Gaver til kirken
I Andebu i Vestfold har Signo bygget verdens første sansekirke – vil du være med å utvikle den? Kirken er bygget med innsamlede midler.